۱۳۹۱ تیر ۱۹, دوشنبه

رونمایی از کتاب اهریمن در انجمن قلم افغانستان- به گزارش از خبرگزاری بخدی




رونمایی از کتاب اهریمن در انجمن قلم

الیاس ابدالی – کابل
جمعه ١٦ سرطان ١٣٩١ ساعت ١٧:١٤

انجمن قلم افغانستان، روز پنج شنبه، «عصری با یعقوب یسنا» را برای رونمایی از کتاب اهریمن پژوهشی تازه از این نویسنده کشور برگزار کرد.
یعقوب یسنا از پژوهشگران جوان کشور است یک دهه یعنی در دهه پسا طالب به طور متداوم قلم می زند و می نویسد.
تا هنوز از ایشان، دو کتاب پژوهشی به نشر رسیده که هر دو کتاب در راستای شاهنامه پژوهی بوده است.
کتاب نخستین ایشان به نام "واژه های وامی- عربی در شاهنامه فردوسی" بود؛ نه تنها در افغانستان بلکه در منطقه بازتاب و استقبال خوب یافت.
این کتاب در هفتمین همایش بین المللی استادان زبان فارسی در دانشگاه تهران، به عنوان تحقیق عمده در شاهنامه پژوهی بیرون از ایران، معرفی شد.
در کشور تاجیکستان و ترکیه نیز از کتاب واژه های وامی- عربی استقبال صورت گرفت و به عنوان یک کتاب منبع در ارتباط به واژه های عربی در شاهنامه، مورد استفاده پژوهشگران قرار گرفت.
کتاب دوم ایشان در ارتباط به اوستا و شاهنامه است به نام "اهریمن". این کتاب در هفت بخش و در دو صد و سی صفحه ارایه شده است. منظور از این تحقیق، بررسی اسطوره های اوستایی در شاهنامه است که بیشتر از هفتاد مورد اسطوره اوستایی را در شاهنامه بررسی کرده و به صورت مشخص، تحول این کارکترهای اساطیری اوستایی را از اوستا تا شاهنامه به بررسی گرفته که این کار تطبیقی در اوستا و شاهنامه بی سابقه بوده است.
کتاب اهریمن از طرف انتشارات مقصودی در آغاز ماه سرطان سال نود و یک، چاب و نشر شد.
در محفل رونمایی کتاب شمار زیادی از فرهنگیان، اساتید دانشگاه ها و دانشجویان اشتراک کرده بودند.
یعقوب یسنا درباره اهمیت کتاب به دو نکته اشاره کرد و گفت:" یک، اهمیت ملی کتاب؛ و دو، اهمیت اشتراکات اساطیری شاهنامه با اوستا و روایت اساطیری ما در این دو کتاب از زندگی و جهان از اهمیت زیادی برخور دار است."
به گفته آقای یسنا، "روایت اساطیریی را که ما از جهان ارایه کرده بودیم با لشکرکشی یونانی ها و عرب ها به سرزمین ما به فراموشی رفت. این روایت فراموش شده را از طریق پژوهش هایی در اوستا و شاهنامه، می توان بار دیگر به خودگاه مردم افغانستان، کشاند و به یاد شان آورد تا روایت بومی خویش را از  زندگی و جهان به یاد آورند."
کاوه جبران، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار به رونمایی کتاب پرداخت و این کتاب را به عنوان یک تحقیق مهم در راستای اوستا پژوهی و شاهنامه پژوهی عنوان کرد و بیشتر اشارات اش به این اثر از نظر ارزش ملی اثر بود.
شمس جعفری، شاعر، نویسنده و پژوهشگر متون فلسفی معاصر غرب، اهمیت کتاب اهریمن را در این دانست که تحقیق کتاب از پشتوانه قوی نظری برخوردار است و این پشتوانه نظری به این کتاب اهمیت ویژه و امتیاز علمی بخشیده است. در افغانستان، آنچه که به عنوان تحقیق ارایه می شود معمولا فاقد یک پشتوانه نظری است و این نبود پشتوانه نظری در تحقیق؛ کار را آبکی و کم عمق از آب در می آورد.

به گزارش از خبرگزاری بخدی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر